
Israeli MarCom Managers Association
For Marketing, Branding , Digital and Corporative-Media Experts
Comprehensive Business And Contextual Set – For The MarCom Profession:
Representative Professional Organization
Indexing and Networking
Training and Professional Enrichment
Recruitment & Implementation
Counseling and Accompaniment
Research & Professional Database
Annual Convention & MarCom Contest

מה זה מרקום?
המרקום מהווה מרכז תיכנון, שליטה, ביצוע ובקרה של כל פעילות השיווק באירגון. פונקציית המרקום אמונה על ההוצאה לפועל של תכניות השיווק ושל הפעילות האסטרטגית והטקטית.
המושג מרקום (Marcom) החל את דרכו בעולם ההיי-טק, והתפתח בכיוון ענפים אחרים, כולל תחום מוצרי הצריכה והקמעונות, השירות, התעשיה ואפילות עמותות.
ניהול מרקום או ניהול התקשורת השיווקית – הינו תחום חשוב וחיוני באגף השיווק או הפרסום, שאינו נחשב (עדיין) למקצוע פורמלי. התפקיד מוגדר תחת הרבה מאד שמות וכובעים, הוא פעמים רבות "משרתם של מספר אדונים", והוא מורכב – מחייב יכולת שליטה, ביצוע וארגון, מולטי-דיסציפלינאריות ומולטי-טאסקינג, וכולל הרבה מאד תחומי הכשרה, ידע, ביצוע וניהול.

מה זה מנהל/ת מרקום?
משרת מנהל/ת מרקום, או תקשורת שיווקית, הינה הפונקציה הניהולית והביצועית של מחלקת התקשורת השיווקית.
מדובר בגוף המיישם, התומך והמקשר בין הנחיות השיווק לבין הביצוע בפועל של חלק ניכר מהצרכים השיווקים של הארגון בו הוא פועל.
המרקום יכול לפעול כלפי חוץ הארגון וכלפי פנים הארגון בהתאם לצרכי הארגון, כאשר היקפי העבודה ותחומי האחריות הינם נגזרת של גודל הארגון וצרכיו השונים.
איש/אשת המרקום, או מנהל/ת מרקום, אמונים על ביצוע נגזרות השיווק, תפעול הספקים, ועמידה במטרות ויעדי הפעילות.
אירועים קרובים
-
Professional MarCom Certificate – only given to association members, active as MarCom and in exchange to membership fee.
-
Certified Vendor Certificate – given only to vendors, who obtained recommendations from association members.
-
MarCom and Service-Providers Index – including promotion options, exposure and positioning.
-
Training and Certification – including academic diploma and degrees.
-
Monthly enrichment activity (workshops, seminars, lectures), and professional conferences and Convention (quarterly and annual).
-
Counseling and Outsourcing MarCom Services – provided by association members.
-
Recruitment, Job-Sorting and Implementation Services – for Marcom job offers.
-
Research Services – for setting up professional standards, rules of ethics, and salary tariffs.
-
Participation in an annual professional MarCom contest.
-
Online Store and Vendors Marketplace – for promotion-supplies and advertisement-gifts.

What Are The Services We Offer To Our Members?
Our vision:
To define, lead, empower and promote – MarCom and marketing communication management profession by its definition and essence, its destiny and its unique activity – as a prestigious, in-demand and esteemed profession;
To serve the needs of the association members and the MarCom profession in general – helping them with field and role specific challenges;
To represent , both as employees and freelancers –before various parties;
To turn the discipline and the role, to a valued profession – for each company, business and organization.
What Are The Problems?
The gap: Currently, there is no official setting and solution for the MarCom discipline in Israel, due to perception as “non-professional”, “on-the-way”, job position, which is subjected and derived.
The essence and the identity of the profession, and it’s role – are unclear or not agreed upon.
Any person can define and call himself “MarCom manager” or a “marketing communication expert”. This lack of regulation and the lack of definition and standardization – create difficulties for CEOs, marketing managers, and experienced professionals, alike.
The aspect of professionalism and matching of outputs – is also breached, and lack characterizations and standards.
The outcome: difficulties upon recruitment, lack of clarity of the skills and criteria required, low professionalism, marketing ineffectiveness, and loss of resources.

What Are The Challenges?
There are a prominent gap and a deficit, as well as lack of vital professional aspects:
Standardization and academic training or diploma studies.
Training and implementation for improvement of excellence and capabilities, as well as acquiring up-to-date skills.
Definitions and characterizations of the profession, as well as clear salary parameters.
Accurate recruitment.
Standards and threshold conditions for service providers and vendors in the field.
A professional association that will take care of the interests of the people involved in the field.
What Are The Solutions?
A professional association, field-originated and run by field-representatives, which will bridge gaps and deal with them, through becoming a professional home that will concentrate all aspects of knowledge in order to help its members to be better and more efficient MarCom experts and managers, promoting the interests of all those involved in the field.








